سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اردکان ، از زبان یک دانش آموز اردکانی
   
 
نویسنده : محمدمهدی قانعی اردکانی
تاریخ : یکشنبه 98/11/27
نظر
کتاب «آداب و رسوم مردم اردکان» به‌قلم علی سپهری، نویسنده و پژوهشگر ساکن استان یزد آماده چاپ شد. وی در این کتاب مجموعه‌ای از هنرها، ادبیات و آیین‌های بومی مردم اردکان را گردآوری کرده است.-
نمایی از اردکان یزد
 
نمایی از اردکان یزد
علی سپهری درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مجموعه‌ای از آداب و رسوم مردم اردکان را که شامل آداب زیارت، زناشویی، اعیاد ملی و مذهبی، بایدها و نبایدهای مختص این بوم است به‌همراه عکس و توضیح در این کتاب گردآوری کرده‌ام.
 
وی اظهار کرد:‌ شهرستان اردکان از گذشته دارای فرهنگ غنی و خاصی است به‌طوری که این شهرستان پیش از قرن هفتم به یونان کوچک معروف بوده و دلیل آن‌را در کتابم که با عنوان «یونان کوچک» در 165 صفحه سال 86 از سوی نشر قداست منتشر شده، توضیح داده‌ام.
 
سپهری عنوان کرد:‌ مثلا اشعاری قدیمی وجود دارند که معمولا در پایان مجالس ختم می‌خواندند و موضوع قابل توجه این است که اگر متوفی مرد، زن، دختر نوجوان، پسر نوجوان، کودک پسر ، کودک دختر، نوزاد و هر گونه سنی دیگر باشد شعری در مدح وی وجود دارد. 

این پژوهشگر 61 ساله گفت: شهرستان اردکان از نظر رسم و رسوم با سایر شهرستان‌های یزد خیلی تفاوت دارد؛ مثلا در اردکان رسم است که شب‌های اعیاد به‌خصوص نیمه‌شعبان نوجوانان به‌همراه کاسه‌ای به در منازل می‌روند و تقاضای عیدی می‌کنند. 

وی ادامه داد: جوانان هنگام دق‌الباب اشعار زیادی می‌خوانند، مثلا  «شبو و نیم برتی/ انجیر و خرما درتی/ اگر ندهی/ علی تارتی» که معنایش این است «نیمه شب برادر/ انجیر و خرما بده/ اگر ندهی/ تو هم مثل علی (شخصیت خسیس و گدا) می‌شوی.»
 
سپهری گفت:‌ با مراجعه به سالخوردگان این شهرستان همه نقل و قول‌ها، اشعار و آداب مردم شهرستان اردکان را در این کتاب جمع‌آوری کرده‌ام.
 
کتاب «آداب و رسوم مردم اردکان» به قلم علی سپهری، نویسنده و پژوهشگر ساکن شهرستان اردکان در 439 صفحه آماده چاپ است و به‌زودی منتشر می‌شود.